Ik heb zo'n beetje alle desktops wel geprobeerd door de jaren heen en ben ze het afgelopen jaar voor een groot deel weer eens doorlopen om te kijken hoe het er voor staat.
Xfce is samen met Cinnamon mijn favoriete desktop. Wegens glitches in xfce (er is gewoon iets met xfce waardoor het nooit lekker soepel loopt als het om grafische effecten gaat of het kijken van video. Het zou opgelost moeten zijn en ook al verbeterd het wel door het correct opzetten van de nvidia drivers, maar bij mij is het toch nog op een hinderlijk niveau.), de update van XFCE naar gtk3 die te lang op zich laat wachten en mijn nieuwsgierigheid naar Cinnamon 3.2 heb ik dat weer eens uitgeprobeerd.
Ik ben echt zo blij dat ik dat gedaan heb. Het is stabiel, vloeiend, lichtgewicht genoeg voor mij en nu het panel ook verticaal geplaatst kan worden helemaal perfect voor mij. Ik kan er geen nadelen meer voor bedenken, behalve misschien een gebrek een goede community extensies, maar die heb ik persoonlijk toch niet echt nodig. Het nieuwe lockscreen met de muziekspeler functie is ook erg handig en heb ik nog niet ergens anders gezien.
KDE is mooi, maar nog steeds te instabiel, naar mijn mening. Het het een aantal dagen geprobeerd, maar het was gewoon niet betrouwbaar.
Over Gnome Shell zal ik maar niet teveel zeggen. Vreselijk gedrocht vind ik dat. Onwerkbaar, tenzij je tonnen extensies installeert. Missende functionaliteit die dan weer "gepatcht" moet worden met extensies. Bah.